Naar school geweest. - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Marjo en Dick Bandringa - WaarBenJij.nu Naar school geweest. - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Marjo en Dick Bandringa - WaarBenJij.nu

Naar school geweest.

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo en Dick

03 December 2010 | Laos, Vientiane

Vanmorgen om 6 uur opgestaan.De koffers weer strak ingepakt en klaargezet voor vanmiddag.Om 8 uur vertrokken met de tuktuk vol met spullen (boeken, schriften, pennen, tandpasta, tandenbprstels, zeep en badmintonrackets) naar de boot.Samen met Ronald, Nancy en Tijn gaan we de spullen met de bibliotheekboot naar een schooltje brengen aan de Mekong. Eerst moeten we twee uur varen en dan zijn we er.Er stonden al kinderen op de uitkijk en al gauw waren er zo'n 70 kinderen en moeders met baby's beneden om ons te verwelkomen. Eerst werd er voor ons gezongen. Daarna werd er een poppenspel opgevoerd door de begeleiders van de boot. Dat ging over het toiletgebruik.(Kinderen hier weten dus niet hoe dat moet) Daarna hebben wij de kinderen hoofd schouders knie en teen geleerd. Ze vonden het prachtig. Daarna gingen alle kinderen in rijtjes staan en kregen ze allemaal een tandenborstel en tandpasta van ons. Tjonge wat waren ze daar blij mee. Alle moeders durfden nu ook dichterbij te komen. Er werd nog zeep uitgedeeld. Daarna mochten de kinderen even naar een paar boeken kijken en werd uitgelegd dat die boeken met de andere 98 voor de school zijn en dat ze die volgende week konden gaan lezen. Als we de plaatjes in zo'n boek lieten zien kropen er bijna 40 kinderen in die boeken zo prachtig vonden ze het. We lopen nog even mee naar boven en zien het armoedige dorpje met de stenen school met 3 lokaaltjes. Dit is echt een heel arm dorp. Er is echt bijna niets in de lokalen. Alleen wat schoolbankjes (van vroeger)met bankjes om op te zitten. De kinderen waren allemaal toch heel vrolijk en blij.Daarna nog naar de grot geweest maar die kon ons niet meer boeien na ons avontuur met de kinderen. We waren allemaal erg onder de indruk en blij dat we dit voor deze kinderen konden doen. Bij "thuiskomst", na weer anderhalf uur varen, meteen naar het vliegveld gebracht. Na 35 minuten vliegen waren we in Vientiane. Nu zonder een hotel te regelen maar we zijn inmiddels zo stoer dat we zo ff ergens naar binnen wippen en een hotel regelen. Is het niet hier dan is het wel daar . Haha.Meteen voor 3 dagen 2 hotelletjes vastgelegd dus Vientiane is ook alweer geregeld.
Groetjes van ons.

• 03 December 2010 - 15:28

Gré:

Nu begrijp je vast dat ik de school in Thailand heel luxe vond. Wij zijn ook in de dorpjes ten noorden va Pak Au ( de grot) geweest, alleen konden wij toen niets doen. Super hoor dat initiatief van jullie.

• 04 December 2010 - 09:12

AGo:

Na een paar dagen zonder laptop, kon ik eindelijk weer bijlezen. Vooral jullie laatste verhalen zijn bijna spannend om te lezen, zoals je bij een boek sneller gaat lezen omdat je wil weten wat er gaat komen. Wat een bijzondere ervaring moet dit zijn geweest! Konden we onze leerlingen deze ervaring maar meegeven, dan zouden ze beseffen hoe rijk we hier zijn. Wat een bijzonder mooie foto's, vooral die met die twee jongetjes.

Ik weet dat jullie dit vaker lezen, maar ik kan het niet laten: wat gaan jullie het koud krijgen hierzo!!!
    Geniet ervan.

• 04 December 2010 - 13:00

Bert En Lia:

Jullie zijn GOED en SOCIAAL bezig. Mooi om dat te lezen. Hoe kom je aan die spullen. Toch stiekum een aanhangwagentje in het ruim van het vliegtuig?
    Het sneeuwt op dit moment als een joekel en er zal zo'n 5 cm vallen; niet voor te stellen voor jullie. Voor ons eigenlijk ook niet want het is al erg vroeg winter. Die sinterklahaas gaat nu ook zijn paleis niet uit. Met de pomp gaat het goed. Staat nog steeds aan, maar hij kan eerdaags wel uit want de vorst verdwijnt. Het is een prachtig gezicht. Over de bol en stenen is een paraplu van een paar cm. ijs gevormd. Daaronder borrelt het water op en stroomt het naar beneden. Afijn, tot zover maar weer. Fijne voortzetting en lieve groeten van ons.