dagje Luang Prabang eo - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marjo en Dick Bandringa - WaarBenJij.nu dagje Luang Prabang eo - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marjo en Dick Bandringa - WaarBenJij.nu

dagje Luang Prabang eo

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Marjo en Dick

02 December 2010 | Laos, Luang Prabang

Vanochtend waren we beiden rond zessen ff wakker en zijn snel uit bed gesprongen om de rondgang van de monks te bewonderen. Er kwamen wel 200 monnikken in een lange rij door de straat langs ons Guest house om eten te halen. Overal zaten mensen aan de kant om hun van voornamelijk rijst (sticky) te voorzien, maar ook fruit en geld was welkom. Ook wij hebben snel een mandje sticky rice georganiseerd en hebben in elk pannetje die elke monk met zich mee droeg een beetje rijst gedaan. Daarna nog weer even in bed gekropen en rond tien uur werden we weer wakker. Een tripje voor vanmiddag geregeld en daarna lekker gebrunched. Na de brunch naar de Phousy tempel op de berg geweest. Een aardige klim van rond de 400 treden.
De tempel bekeken dat was niet veel bijzonders maar we hadden wel een prachtig uitzicht over Luang Prabang. Aan de andere zijde van de berg naar beneden gegaan en daar barste het van verschillende Boedha's. En daar was ergens volgens de verhalen ook een voetafdruk van Boedha te ziem (Daarom zullen er wel zoveel tempels in Luang Prabang staan) Terug naar het hotel om de zwemspullen te halen want we gaan vanmiddag weer eens naar een waterval (hebben we nog weinig van gezien de afgelopen maanden, haha) Deze ligt 25 km buiten de plaats dus is dit een leuke mannier om de omgeving en de bergen te bekijken. En ja hoor het is hier weer prachtig, de bossen, de rijstterrassen, de dorpjes, etc. Ook de waterval mocht er zijn, weer een waterval die uit verschillende etages bestond en waar we op verschillende levels konden zwemmen. (wel lekker koud water). Ook hadden ze de boel hier wat aantrekkelijker gemaakt door er aziatische beren te laten zien (deze beesten hadden wij nog niet gehad). Op de terugweg nog een arm dorp ingeweest en zoals overal heel veel kinderen in een armoedige omgeving die proberen wat geld of iets anders van je te krijgen. Twee jongetjes konden we zelfs heel blij maken met onze flesjes water. Deze konden wij wel missen want we waren zo terug in Luang Prabang waar wij wel weer nieuwe konden halen. Lekker een Lao's gerecht gegeten in en leuk restaurant. Zo maar lekker vroeg gaan slapen want morgenochtend gaan we om half acht al met een boot de Mekong op om de boeken naar een dorpje (school) te brengen. We zijn reuze benieuwd hoe de kinderen daar zullen reageren.
Groetjes van ons

• 02 December 2010 - 18:51

Yvonne:

Hoi Marjo en Dick,

Hier een berichtje uit het witte, koude Den Haag! Ik geniet van jullie verhalen. Toch wel leuk om zoveel tijd te hebben om te reizen! Het heeft me nooit getrokken (voor mezelf) maar nu..... ik ben jaloers! :-)
    Geniet lekker en blijf schrijven!

Groetjes,

Yvonne