Terug in Pakse na een heerlijke cruise. - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Marjo en Dick Bandringa - WaarBenJij.nu Terug in Pakse na een heerlijke cruise. - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Marjo en Dick Bandringa - WaarBenJij.nu

Terug in Pakse na een heerlijke cruise.

Door: Marjo

Blijf op de hoogte en volg Marjo en Dick

27 November 2010 | Laos, Vientiane

Zo dat is weer ff wennen we kunnen weer internetten Hoera.Wij genieten van jullie verhalen en de heerlijke warmte en jullie zitten al te bibberen.We kunnen ons niks voorstellen bij sneeuw,ijs, sinterklaas en kerst.Hier is het steeds boven de 30 graden.En ik heb het 's avonds al koud bij 20 graden dat wordt straks echt een probleempje maar gelukkig nemen de meiden de winterjassen mutsen en handschoenen mee als ze ons komen halen.We zijn na 3 maanden helemaal gewend aan de hoge temperaturen,het Engels spreken(Soms zelfs tegen elkaar.We beginnen al in het Engels te denken.)en het heerlijke eten.(Dat wordt straks een kilootje of 10 afvallen maar dat hebben we er wel voor over).
FF terug naar de vakantie verhalen.We zijn dus net terug van een cruise over de Mekong rivier.
Dag 1:met een bus met 20 mensen en 2 gidsen door het prachtige Laos gereden.Nu kunnen we pas zien dat ook Laos net als Cambodja nog heel puur is(In de buurt van Pakse waar wij in het hotel zitten zijn giga hotels en is het pure er een beetje af).Onderweg geiten,buffels en af en toe een hond die met een beetje toeteren van de chauffeur van de weg af gingen.De bus bracht ons helemaal naar het zuiden.Bij de grens met Cambodja bij "de Niagara watervallen van zuidoost Azie"De waterval waar de Mekong over een breedte van een km 15 meter naar beneden valt.Machtig om te zien.Daarna met de longtailboot naar de 4000 eilanden die in de Mekong liggen.De Fransen hebben daar over 7 km over 2 eilanden een spoor aangelegd om het transsport over de Mekong mogelijk te maken.We hebben daar door een dorpje gewandeld,een oude stoomtrein gezien en over het spoor gelopen en van het prachtige landschap genoten.Daarna haalden we net na 2 uur varen ons cruiseschip met de zonsondergang.De boot bied ruimte aan groepen van maximaal 24 mensen.Er zijn 12 luxe hutten met douche,wc,wastafel,slaapkamer met 2 kajuitbedden en ook electra.Na een douche hebben we heerlijk gedineerd benedendecks(Ivm de muggen.Al viel dat reuze mee).Daarna nog heerlijk ff geborreld aan dek en toen maar eens ons mandje opgezocht. De volgende dag voer de boot al toen we aan het ontbijt kwamen. We hebben dag 2 vrijwel de gehele dag kunnen genieten van het leven wat plaats vindt aan de oevers van de Mekong. Wassen van kleding en het wassen van de mensen zelf, het tuinieren aan de oevers, de vele kleine vissersbootjes, etc. We werden voordurend begroet door zwaaiende kinderen langs de oevers. We hebben twee plaatsjes aan gedaan en daar het dorpsleven bekeken. Ook hier hebben we wederom een schoolbezocht. Heel bijzonder hoe de mensen hier leven. Sinds een jaar had de school een dak en ramen. Somige kinderen hadden schooluniform aan van jaren oud , vies en met scheuren. Het was donker in de lokalen want er was geen licht. Ondertussen vertelde de gids over de problemen waar de dorpelingen mee worstelen. In het tweede dorpje, vergelijkbaar met het eerste hebben we ook nog een ruine van een Tempel in het woud bezocht.
Daarna weer terug naar de luxe aan boord. Lekker eten en drinken en bediend worden door in totaal 17 man personeel. We hadden overigens genoeg te bepraten aan boord over wat we vandaag beleefd hadden. Er werden allerlei verhalen uitgewisseld over hulpprojecten. Een aantal was hier al intensief mee bezig en we hebben elkaar allerlei ideeen aan de hand gedaan om de komende tijd te kunnen doen. Na het voortreffelijke eten (en weer veel te veel, wat overblijft gaat naar het personeel en de monniken)) en een borreltje weer naar ons bedje. Dag Drie was de boor wederom aan het varen toen we aan het ontbijt verschenen. Na een uurtje varen zijn we in Champasar van boord gegaan om met de plaatselijke busjes naar Vat Phau te gaan. Dit is een tempel die wordt herbouwd van voor de tijd van Angor Wat. Indrukwekkend en een hele klim midden op de dag. Van de groep van 20 hebben denk ik een man of 12 de top en dus het hart van de tempel bereikt. Na de spannende afdaling (waar Marjo nog een slang van een meter tegen kwam) terug hobbelen in de plaatselijke bus, over een slechte weg naar de boot. Na de lunch op de boot overgestapt naar een longtailboot die ons in 2 uur naar Pakse bracht. Gedouched en op zoek naar een computer om jullie bij te praten. Morgen gaan we naar het Bolavan Plateau voor twee dagen en weten we niet of we jullie morgen van een berichtje kunnen voorzien.
groetjes van ons

• 27 November 2010 - 14:37

Pa En Ma :

gezellig dat jullie er weer zijn ,en blij dat alles weer zo goed verlopen is . hoe jullie weer aan het gewone leven deel moeten nemen weet ik niet maar het zal heeeel erg wennen zijn denken wij.maar we zullen jullie bijstaan in de eerste periode . heel veel liefs .

• 27 November 2010 - 15:43

Zondagsstraat:

We zijn er nog en genieten elke dag van jullie belevenissenen. Blij dat alles tot nog toe goed is verlopen met boten enzo. Het zal wel wennen zijn zo uit de warmte en dan in de kou traks. Vanmorgen was het hier wit en het had 7 graden gevroren vannacht. Rijp zat aan de bomen en toen we vanochten naar 7.huizen reden en de zon scheen tegen de bomen was dat een prachtig gezicht en op de Kokswijk lag al een laagje ijs. Pa heeft z'n schaatsen al opgezocht. Hij wil niet luisteren. Geniet nog maar van de 21 dagen die nog resten.
    Liefs uit Roden

• 27 November 2010 - 17:27

Steffi :

ik ben even bij opa en oma.. om nino's jas te laten zien haha..
    ik zal jullie wel even een foto sturen via de mail als ik die op de computer heb gezet haha.. een jas met bondkraagje en al, heeeeel lieff.. papa wil nou al helemaaaaal niet meer met hem wandelen.. maar hij was zoo kort geknipt bij de trimster dat hij niet meer naar buiten wou omdat hij dan bijna bevroor.. foto komt eraan haha heeeeel veeel kusjesss

• 28 November 2010 - 12:55

Joroliev :

Krabi is opgesplitst in diverse stranden, de meest toeristische waar wij zaten heet Ao Nang beach op zo'n 20km van Krabi town vandaan. Wij zaten in Haleeva Sunshin Hotel, 10 min lopen van het strand. Wij hadden kamers van 1500 bath, maar kregen ivm overboeking 1 nacht in de family room. Deze kun je via booking.com voor 2000 nacht (tijdelijke korting) boeken. Die family kamers waren echt mooi, fijne jacuzzi op een buiten terras met een geweldig uitzicht op bergen massief. Er zijn daar vele opties, mochten jullie nog iets over Krabi/hotel of iets anders willen weten. Stuur mij dan even een mail op: roelvermulst@hotmail.com

Het is hier echt f*cking koud, gelukkig werden we opgevangen op schiphol met extra truien en wat alcoholische versnaperingen!

• 29 November 2010 - 10:15

Maureen En Groep 5e:

Even koppen bij elkaar en vragen / dingen bedenken voor juf Marjo. Hier komen ze dan:
    *het is leuk op school, het vriest hier en een heel klein beetje sneeuw.
    *het is hier al sinterklaas en welke landen heb je gehad?
    *zijn het warme landen?
    *heb je veel plezier en hoe lang heb je gereisd?
    *welke dieren heb je gezien?
    *wij werken hard door en zijn slimmer geworden.
    Nou Marjo wil je ajb de bovenstaande vragen voor ons beantwoorden.

• 29 November 2010 - 10:58

Maureen:

Het aftellen is begonnen, gisteren waren Norma en Marcel bij ons op bezoek . We hebben nog even gezellig over jullie gepraat en de vraag kwam alweer of jullie er ook bij zijn met oud en nieuw In huize Wegman? Groetjes van ons uit een koud Apeldoorn.

• 29 November 2010 - 11:02

5e:

De namen van de kinderen uit groep 5e zijn: Stijn,Anne,Danique,Daphne,Nigel,Joelle,Jill,Isabel,Zoe,Luka,Tom,David,Maud,Jasper,Bablu,Daan,Hanna,Milan,Sem,Eva,Timo,Noa,Chemene,Chanell,Nikki,Luuc en Isa.
    Dat vonden ze toch nog wel ven belangrijk om erbij te zetten!