2 dagen Boloven Plateau - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Marjo en Dick Bandringa - WaarBenJij.nu 2 dagen Boloven Plateau - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Marjo en Dick Bandringa - WaarBenJij.nu

2 dagen Boloven Plateau

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Marjo en Dick

29 November 2010 | Laos, Vientiane

Terug van 2 enerverende dagen Boloven Plateau. Gisteren om een uur of negen vertrokken naar het plateau. Na een uurtje rijden de eerste stop bij een theeplantage en vervolgens 2 watervallen. De Natuur is hier echt prachtig. Vervolgens zagen we dorpjes armoediger worden. De houten huisjes op palen zagen er wat minder verzorgd uit en werden ook steeds kleiner. De stop voor de lunch was bij een koffieplantage waar we kinderen vanaf 5 jaar aan het werk zagen De goede bonen van de slechte scheiden voor 7 cent per kilo. En zwart dat ze waren. Even later zagen we ze sjouwen met zakken van 20 tot 30 kilo. De gids en wij hebben hier en daar maar even geholpen. Wij alle vier (M&D en de 2 zwitserse reisgenoten) hadden allen geen goed gevoel bij dit geheel ondanks dat de kinderen veel plezier leken te hebben. In een winkeltje hebben we al het drinken opgekocht en wat te eten. Er bleken 31 kinderen te werken en die hebben enthousiast het drinken en eten in ontvangst genomen.
Met een naar gevoel gingen we naar een volgende koffieplantage (heel luxe in een grote tuin met vijver) waar we gingen lunchen. Na de lunch naar een dorpje waar we ons echt in de middeleeuwen waanden. De kinderen liepen er veelal naakt, de beesten (kippen, varkens, etc) liepen overal rond in en onder de huizen. In 1 van de huizen leefden 57 mensen. (Waar die allemaal moesten slapen vragen we ons nog af). Het maken van foto's en film wilden we eigenlijk niet zo arm en genant zag alles er daar uit. De kinderen rookten een soort waterpijp van bamboe (Het leek echter meer op het roken van een pijp van bamboe). De doodskisten stonden al vast onder de huizen van de oude mensen voor het geval ze dood gingen. Heel bizzar allemaal. De wasplaats was omheind met een paar bamboe stokken en daar waren drie vrouwen zich met een borstel en wat water aan het wassen.
Overigens moesten ze daar ook het drinkwater vandaan halen. Met een gevoel wat kunnen we opzetten om deze mensen te helpen of hoe kunnen we ervoor zorgen dat de kinderen uit de vorige plantage niet meer hoeven te werken gingen we naar Tad Lo om in een lodge te overnachten. (prachtig huisje bij een waterval) Vanochend om acht uur weer vertrokken om de waterval van dichtbij te bekijken. (er werden net 2 Olifanten in gewassen). Na nog een bezoek aan een dorp waar veel weefwerk gemaakt wordt(Dit dorp zag er heel verzorgd en gezellig uit in tegenstelling tot gisteren). Om 11 uur de zwiterse dames afgezet op het vliegveld. Daarna zijn wij met de chauffeur nog naar een dorpje geweest waar zijden kleden geweven werden. Een hele grote boedha bezocht. Met de chauffeur gelunched en de trip afgesloten met een bezoek aan de markt. De conclusies van de eerste dagen trekken we nu in: de mensen buiten de steden zijn hier arm en niet alle kinderen hebben kansen om naar school te gaan.
Groetjes van een beetje aangeslagen Dick en Marjo.

• 29 November 2010 - 15:44

Lieselotte:

Poeh.. heftig zeg. Ik kan me voorstellen dat jullie hierdoor erg geraakt zijn. Het is al aangrijpend als je zulke beelden op tv ziet. Wat een indruk moet dat maken als je er tussen loopt. En je dan te realiseren dat de hulp alleen maar voor het moment is. De volgende dag begint alles weer van voor af aan. Dit heeft wel impact en zal bij jullie ongetwijfeld voor slapeloze nachten zorgen. Wat een indrukken allemaal! Past het allemaal nog in jullie brein??

• 29 November 2010 - 17:49

Bibiane:

Zo, dit is wel even een ander geluid, dan de afgelopen weken. Ik kan mij voorstellen dat het toch een onverwachte confrontatie is, zo arm verwacht je het niet. Ongelooflijk dat de kinderen toch plezier kunnen hebben, hier zouden ze de hele dag lopen te brullen en miemelen. Het is echter niet reeel om hier een vergelijking in te trekken, de werelden waar deze en onze kinderen (en wij volwassenen) in opgroeien staan zo ver uit elkaar!! Maar op die leeftijd werken en geen school, zou wereldwijd afgeschaft moeten worden. Hoop toch dat jullie positief kunnen terugkijken op deze dagen en nog flink gaan genieten van jullie laatste 3 weken!! Wij zijn hier al in voorbereiding voor Sint, Kerst en oud en nieuw. Yannick is onderweg uit Eindhoven, waar ondertussen, naar verluid, al 5-6 cm sneeuw ligt. Hier ligt net 1,5 cm, maar er gaat nog meer komen. Moooooooie witte wereld, laat de winter maar komen. Kus en knuffel Bibiane

• 29 November 2010 - 19:10

Bert En Lia:

Daar zijn we weer. Onze computer is stuk en ik zit nu op de oude laptop van Lia. Heb even bij Nadia het adres van de site gevraagd, want die stond op de defecte computer en het briefje heb ik niet meer....Zo te lezen worden jullie nogal geconfronteerd met armoede. En je kunt niets doen! We horen straks de verhalen wel. We gaan deze week richting strenge vorst en nog weer wat sneeuw. De winter is erg vroeg dit jaar. De schaatsen zijn uit het vet en de 1e marathon op natuurijs is net van start gegaan. Achterlijk idee, jullie in de tropen en wij dik in de vorst. Afijn, laat je niet afschrikken en ga vrolijk verder. Als jullie over een paar weken terug zijn dan dooit het weer flink. Geniet van al het moois en maak nog maar veel plezier samen. Lieve groeten van ons.
    Bert

• 29 November 2010 - 21:53

Steffi:

Oeeehhh wat is het koud hier..
    en wat beleven jullie weer veel zeg.. alles word hier alleen maar vermoeiender voor mij, was vandaag ( hoorde ik van een ouder ) ruim 900km file op de snelwegen.. duss een aardige terugreis.. en heel glad, maarja ik rij gewoon rustig en heb ook al op werk aangegeven dat als ik later kom dat komt omdat ik me niet gaa haasten met die gladheid.. het is wel weer een heel mooi gezicht zn witte wereld, dat is wel super om naar te kijken als je binnen zit dan :P.. we hebben het geld gekregen voor de jassen, dankjewell !! dat is wel heeeeeel lieff (A).. we gaan de mooiste / warmste uitzoeken! dankje dankje dankje ! wij komen nu al een beetje in de kerst sfeer en tellen de dagen al af totdat jullie er weer zijn.. al bijnaa eindelijk! nu heeft het wel weer lang genoeg geduurt.. eindelijk weer eens knuffelen! en miljoenen jacht is ook weer begonnen dat is ook wel vreemd om te kijken zonder jullie hoor, met een uit het raam kijken de mama voor winston met de tonnen :P hahahah
    xxxxxxxx ik hou van julliiee!! geniet van de laaste wekenn !! we missen jullie !! pas goed op jullie zelff !!