reisdag naar Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Marjo en Dick Bandringa - WaarBenJij.nu reisdag naar Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Marjo en Dick Bandringa - WaarBenJij.nu

reisdag naar Siem Reap

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Marjo en Dick

12 November 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vanochtend stonden we al weer om zeven uur klaar om opgehaald te worden. En het werd een enerverende dag. We zitten nu in Cambodja (Siem Reap) in een zeer mooi hotel. Een kamer in U-vorm 10 bij 4 denk ik). Een slaapkamer dan een zithoek en om de bocht nog een prachtige badkamer. Een prachtig uitzicht uit een glazen wand over die 10 meter met verschillende schuifdeuren om bij het eigen terraszitje te komen. Net gratis gedineerd in het hotel(Zat bij onze prijsafspraak in). Bistro achtig. We kregen zoveel dat we het niet allemaal op konden eten. Maar het was ontzettend lekker.
Dit alles was ook wel nodig na een deze reisdag. Zoals ik al vertelde waren we om 7 uur gestart in het hotel. Het ritje in de taxi van het hotel naar het busstation duurde anderhalf uur (van het centrum van Bangkok naar het bustation in het oosten). Om iets over 9'nen vertrokken in een eerste klas bus. (Bij ons zou de bus allang op de schroothoop liggen maar alla) Na ruim 4 uur hobbelen en verschillende gewone stops, waaronder politieblokkade stops (ik denk wel drie keer) kwamen we bij de grens van Cambodja. Tijdens één van de politieblokades werden er wel 10 mensen zonder pardon uit de bus gehaald (hadden geen ID bij zich of zoiets) ze zaten aan de kant terwijl de bus zijn weg met de rest vervolgde. Bij de grens stond ene Tom ons op te wachten. Hij liet ons naar de Thaise douna lopen om het land te verlaten. Vervolgens werden we in een taxi gezet en bij het Casino afgezet (waar we overigens een heerlijke lunch van hem kregen aangeboden). Ondertussen had hij in een kwartiertje onze visa voor elkaar. (De corruptie in Cambodja begon hier al) We hebben iets meer geld ( 5 euro) gegeven dan nodig voor de visa en zie daar zo voor elkaar. Toen door de Cambodjaanse douane (Geen enkel probleem).
Na de douane moesten we in een bus die ons naar de taxi standplaats bracht. Daar in een oude taxi gezet en opweg naar Siem Reap. Al snel zag ik dat we weer rechts reden na al die maanden. De sturen van bijna alle auto's zitten nog aan de verkeerde kant, ook van onze taxi (levens gevaarlijk bij het inhalen). Het lijkt er op dat ze hier allemaal oude auto's uit Thailand hebben want daar rijden bijna alleen maar nieuwe. We zien dat we direct 40-50 jaar in de tijd terug gaan en zien de zelfde taferelen als op Java. Veel kleine huisjes, alles vindt plaats bij en gaat over de snelweg. We rijden soms 120 km/uur maar moeten dan volop in de remmen voor koeien, honden, kalveren, scooters met vanalles er op. Er wordt hier ook veel gefietst en Annet hier worden de varkens ook gewoon op de scooters vervoerd. Er lijkt veel armoede en het werk wordt hier weer met de hand gedaan dus zie je weer 20 mensen bezig een klein rijstveldje oogsten. Alhoewel dorsen soms ook met machines gebeurt en wel op de "vluchtstrook" van de snelweg.
De rit van 3 uur naar Siem Riep gebeurt overigens ook niet vlekkeloos. De chauffer zit steeds maar te bellen en stopt een aantal keren om nog meer passagiers mee te krijgen (terwijl wij de rit volledig betaald hebben). Op een gegeven moment krijgt hij toch een passagier extra mee. Naar later blijkt een moeder met een ziek kind die naar het ziekenhuis wil in Siem Reap. De chauffeur durft naderhand hier zelfs geld voor te vragen. Onderweg wordt er ineens gestopt (toen moeder met ziek kind al bij ons in de auto zat) bij een winkeltje, de taxi moet schoongemaakt worden. Iemand van het winkeltje probeert ons wat te verkopen. Ik had daar geen zin in en kreeg te horen dat als ik niets kocht er niet verder gereden werd. Nu ben je bij mij met een dergelijke opmerking aan het verkeerde adres en we gingen dus verder zonder dat ik iets had uitgegeven in dat winkeltje en de taxichauffeur kon zijn tip ook vergeten. Al met al kwamen na het afzetten van het zieke kind rond half 6 aan bij dit prachtige hotel. Ons verhaal gedaan bij de gids die op ons stond te wachten. Die zij 10 keer sorry en herkende de klacht. Er is namelijk één maatschappij die het alleen recht heeft om het vervoer vanaf de grens te organiseren. Eén iemand die dus ontzettend rijk wordt van de touristen. De terug weg mag gelukkig anders geregeld worden. Nu gaan we lekker slapen en morgen genieten van o/a de Ankor Wat.
groetjes van ons uit Cambodja

• 12 November 2010 - 15:58

Pa En Ma. :

we zitten net jullie verhaal te lezen en beginnen ons nu toch wel een beetje zorgen te maken . doen jullie a.u.b. wel een beetje voorzichtig met al de rare lui om je heen.

• 13 November 2010 - 10:52

Obe En Afra:

Uit onverwachtse hoek even een reactie. Was bezig om wat mensen op te sporen over een op handen zijnde reünie van een school waar ik gewerkt heb.Verrassende resultaten en wat verder gegoogeld en nu blijkt dat jullie op wereldreis zijn.
    Wat een geweldige onderneming en om dat nu te doen.Top.
    Hier alles goed.
    Niet alles uitstellen naar later. Geniet ervan en alle goeds voor jullie.
    groet: O&A