Enerverende dag - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marjo en Dick Bandringa - WaarBenJij.nu Enerverende dag - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marjo en Dick Bandringa - WaarBenJij.nu

Enerverende dag

Door: Dick

Blijf op de hoogte en volg Marjo en Dick

21 Augustus 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vroeg opgestaan om nog enkele dingen te doen op Con Dao, voordat we op weg gaan naar het schildpadden eiland.We gaan eerst het lokale marktje op en zien hier weer de bekende dingen:groente,kruiden, vis en vlees. De straat over om de winkeltjes met de kleding, sieraden, schelpen, souvenirs etc te zien. Daarna 2 musea bezocht die de geschiedenis van Con Dao laten zien als gevangenis in de Franse en Amerikaanse periode. Het is zeer indrukwekkend en ook heel beeldend ,realistisch nagemaakt. De gevangenen zitten daar als poppen, heel mager,heel hopeloos op de betonnen banken met een voet vastgeketend. We zijn er allemaal diep van onder de indruk en het blijft ook een hele tijd stil. We moeten deze beelden verwerken. Daarna zijn we naar de begraafplaats gegaan waar je een oneindig aantal graven ziet van onbekende Vietnamezen. De graven hebben allemaal een bordje met de nationaliteit maar geen naam. Langs de paden staan duizenden bankjes met namen ter nagedachtenis van slachtoffers van dit gevangenen kamp. Daarna hebben we de 15 km van het eiland richting de dam gereden. Nu hebben we het hele eiland gehad, behalve de hoogste berg. Rond 1 uur geluncht. Ik heb zeeslang gegeten. Niet gek maar er bestaan lekkerder dingen. Na de lunch de rugzak ingepakt voor de schildpadden excursie. Rond half vier stappen we met 8 man op een klein bootje. Jammer genoeg haalt het Amerikaanse meisje Lauren, haar hak open aan de trap naar de boot en moet naar het ziekenhuis om het de laten hechten. Een Frans stel en wij vieren vervolgen de reis met een kleine vertraging. Na een uur varen gaan we snorkelen. Van ons leven niet zoveel, zo groot,zo'n diversiteit aan koraal gezien. We blijven ruim een uur in het water om van dit koraal en natuurlijk de vissen, met de mooie tropische kleuren, te genieten. Dan worden we naar een eiland gevaren. We leggen de laatste meters af in een notendop (vissers "bootje") om op een begaanbare plek te worden afgezet. Na nog een half uurtje te hebben gelopen over de zeebodem tussen het koraal door (het is eb) komen we aan op het eiland. Via een pad tussen de mangroves door komen we aan bij het schilpadden gebeuren. Eerst genieten we van het meegebrachte diner kip met rijst maar dan nu koud. Al snel worden we meegeroepen om te kijken naar de schildpadjes,die net uit het ei gekomen zijn. Een half uur later gaan we het bos in om landkrabben te bekijken. Spannend zo door het donkere oerwoud. We vinden er verschillende. Dan gaan we nog een spelletje kaarten om daarna onze slaapplaats ,de hangmat ,op te zoeken. Deze hangmat kun je helemaal gebruiken als cocon zodat insecten niet bij je kunnen komen. Om 2 uur worden we gewekt om te kijken hoe de reuze schilpadden, meer dan een meter doorsnede, hun eieren leggen. Een fascinerend gezicht. We blijven tot de schildpad het nest heeft toegedekt en weer naar zee vertrekt. Al met al duurt dit anderhalf uur. Marjo glundert uit alle knoopsgaten. We zoeken vol adrenaline de hangmat weer op en proberen nog wat te slapen. Om half 7 worden we weer gewekt en mogen we de kleine schildpadden vrijlaten. Rond de 500 kleine beestjes die de weg naar de zee zoeken. Alweer een fascinerend gezicht en het gevoel dat we dit mee mogen maken is overweldigend.Nu is het tijd om terug te gaan. Via het mangrovebos , in het notendopje weer naar het bootje. Na 3 kwartier zijn we weer in ons huisje. Lekker douchen en ontbijten.Dit is een ervaring die we nooit meer zullen vergeten.

• 22 Augustus 2014 - 20:08

Tamara:

Leuk om te lezen dat jullie hebben meegemaakt dat deze super schildpadden eieren gingen leggen op het strand. Toen ik jullie verslag las, leek het net of ik het zelf weer zag. Echt zo indrukwekkend. Gaaf dat jullie dit hebben meegemaakt.